Lyhyt versio muisteluita sukumatkaltamme Pietariin ja Inkerinmaalle 9 ? 12.06.2008.

Matkahan tehtiin yhteistyössä Kangasniemen seurakunnan kanssa. Matkalle osallistui täysi bussilastillinen eli 49 matkailijaa, joista 18 oli Marttisten sukuseuran kautta matkaan osallistuvia.

Ansiokkaana matkaoppaana meillä oli sukuseuran varapuheenjohtaja Isto Pihkala, jonka yksityiskohtainen asiantuntemus Inkerinmaasta sopivasti huumorilla höystettynä sai kaikilta retkeläisiltä ansaitsemansa kiitokset. Matkan käytännön järjestelyt junaili ansiokkaasti Kangasniemen seurakunnan pastori Pirkka Sieviläinen, joka ei jäänyt neuvottomaksi, kun lounasjärjestely eivät toimineet ihan suunnitellusti, vaan järjesti joukolle Bors keittolounaan hetkessä. Matkallamme kulkuneuvona oli Inkerin seurakunnan bussi, joka oli aiemmin Suomessa palvellut Pohjolan liikennettä ja sittemmin lahjoitettu Inkeriin.

Eksotiikkaa matkustamiseen toi minun ja Marttisen Pentin penkin yläpuolella sateella vuotava kattoluukun tiiviste, jota matkan aikana paikkailtiin Lappeenrannasta ostetulla ilmastointiteipillä ja muovipusseilla. Vastaavasta eksotiikasta saivat bussissamme nauttia muutamat muutkin, mutta emme antaneet sen vaikuttaa menoon millään lailla.

Ensimmäinen matkapäivä 09.06.2008

Jo menomatkalla Viipurissa pysähdyttiin pikaisesti Tienhaaran taistelun muistomerkillä Viipurinlahden rannalla, muistelemassa vuoden 1944 torjuntataistelujen aikaa.

Isto Pihkala Viipurin tienhaaran tasitelun muistomerkillä

Matka alkoi eksoottisesti jo ensimmäisessä ruokailupaikassamme Raivolassa, jossa paikallisessa kulttuurikeskuksessa olevaan ruokailuun pääsimme vain meneillään siltatyömaan johdosta rakennettua tilapäistä kävelysiltaa pitkin. Ja kuinka ollakaan tilanteeseen kuului luonnollisesti pakollinen vesisade.

Ruokailun jälkeen matkamme jatkui Terijoen kautta kohti Pietaria. Terijoella saimme ihailla mahtavia, mutta menetettyjä Suomenlahden rantamaisemia, josta löytyy vielä vanhaa, mutta ränsistynyttä suomalaista rakennuskantaa rinnan Venäjän uusrikkaiden rakennuttamien hotellien ja hirsilinnojen kanssa. Terijoella tutustuimme vielä kunnostuksen alla olevaan Terijoen kirkkoon.

Perille Kelton seurakuntakeskukseen saavuttiin illansuussa ja majoittumisen jälkeen meitä odotti suomalaisittain sauna. Paikallista eksotiikkaa edusti tietenkin se, että suihkusta ei tullut lämmintä vettä ja näin suihku olikin varsin virkistävä kokemus.

Toinen matkapäivä 10.06.2008

Toisena matkapäivänämme tutustuimme Pietariin ja erityisesti sen liikenneruuhkiin, koska paluumatkamme kaupungilta majapaikkaamme kesti hyvinkin pari tuntia.

Kuvassa osa ryhmästämme lepotauolla Iisakin kirkon vierellä pitkän kaupunkikävelyn loppuvaiheissa

Palatessamme illalla Pietarista päätimme pienellä ryhmällä lisätä matkaan jännitystä ja jäimme bussista Kelton kyläkaupalle ostoksille ajatuksella, että "pianhan tästä kävelee majapaikkaan". Paluumatkalla unohdimme yhden vasemmalle kääntymisen ja niinhän lyhyestä kävelystä tuli noin tunnin harhailu Pietarin ympäristön maalaismaisemissa savisten peltojen pientareita, ennen kuin kännykkä pelasti saatuamme perille ehtineiltä kumppaneilta reittivihjeitä.

Kolmas matkapäivä 11.06.2008

Keskiviikko oli matkamme varsinainen Inkerinmaan kierros, joka kulki Tuutarin ja Hietamäen kirkkojen kautta Tyrön kirkolle, jossa piti olla ruokailu, mutta jota sitten ei ollutkaan. Kuten jo alussa todettu tämä ei matkaa hidastanut vaan jatkoimme Pietarhovin kesäpalatsiin, jossa nautimme paikallisessa turistiravintolassa Pastori Sieviläisen junaileman keittolounaan; venäläisittän Bors-keittoa tietenkin.

Kuvassa allekirjoittanut Pietarhovissa

Neljäs matkapäivä 12.06.2008; kotimatka

Kotimatka alkoi aamulla ja ensimmäisenä hoidimme tietysti tuliaisten hankinnan Kelton kauppakeskuksesta.

Kotimatkalla vierailimme myös Levassovon sotilashautausmaalla, johon Stalinin puhdistusten aikana haudattiin tuhansittain "kadonneita". Tämä olikin varmasti monelle meistä yksi mieleen jääneistä vierailukohteista.

Haapakankaan kirkolla syötiin vielä maittava lounas ja sen jälkeen suunnattiin bussin keula kotia kohti.

Rajamuodollisuuksien jälkeen syötiinkin retken viimeinen yhteinen ateria Lappeenrannan ABC:llä nauttien tutusta kotoisesta suurkeittiö ruuasta, joka on kuin eräs ylikansallinen pikaruokaketju; kaikkialla maailmassa samanlaista.

Kotiin palattiin arvokasta kokemusta rikkaampina.  Ennakkovaroittelusta huolimatta ei ketään ryöstetty, kukaan ei sairastunut eikä loukannut itseään matkan aikana, matkalaisten kesken ei esiintynyt mitään häiriökäyttäytymistä ja välillä huumorikin kukki, joten EI KUN UUSIIN SEIKKAILUIHIN UUSILLE SUKUMATKOILLE !